 |
Motor | Four cylinder, 4 stroke, 16 valve |
Boring x slag | 79|55 |
Cilinder inhoud | 1078 |
Comp. verhouding | 13 : 1 |
Kleppen | DOHC, 4 kleppen per Cilinder |
Brandstof toevoer | Injectiesysteem |
Ontsteking | Electronisch |
Vermogen | 144|106|10300 |
Max. koppel | 112|8100 |
Koppeling | Wet, multi - disc with mechanical anti-surging device |
Versnellingsbak | Cassette gearbox; six speed, constant mesh |
Verhouding | 13/38 |
Overbrenging | |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 23 |
Topsnelheid | 265 |
ABS | |
Frame | CrMo Steel tubular trellis (TIG welded) |
Vering voor | “UPSIDE - DOWN” telescopic hydraulic fork with rebound-compression damping and spring preload external and separate adjustment |
Vering achter | Progressive, single shock absorber with rebound and compression (High speed / Low speed) damping and spring preload adjustment |
Remmen voor | Double floating disc with Ø 320 mm (Ø 12.6 in.) diameter, with steel braking band and aluminium flange |
Remmen achter | Single steel disc with Ø 210 mm (Ø 8.27 in.) diameter |
Voorband | 120/70 - ZR 17 M/C (58 W) |
Achterband | 190/55 - ZR 17 M/C (75 W) |
Wielbasis | 1438 |
Lengte | 2093 |
Breedte | 760 |
Hoogte | |
Zithoogte | 830 |
Drooggewicht | 183 |
Leverbare kleuren | |
Beschrijving | Met de Brutale 1090 R stelt MV Agusta opnieuw een topmotor voor, met net iets minder exotische componenten dan de RR versie van hetzelfde model. De prijs is lager en daardoor wordt de motor beter bereikbaar voor een breder publiek.
Scherpe prijs
Met een prijs van 13.990 euro voor België, is de R 1090 zondermeer de laagste geprijsde MV Agusta met het 1078 viercilinderblok ooit. Het grote succes van de Brutale reeks, is er de oorzaak van dat er ook bij de zwaarste Brutale's een basisversie komt.
Top componenten
Nochtans is deze basisversie allesbehalve een brave versie. Uit het viercilinderblok, puurt ook de R 1090 144 pk, hij heeft een achtvoudig instelbare tractiecontrole, een uit de kluiten gewassen 190/55-17 achterband, een Sachs achterschokbreker én een 50 mm Marzocchi voorvork. Zowel de voor- als de achterophanging heeft een specifieke setting voor de R 1090. Bovendien heeft de nieuwste uit Varese dezelfde stijlvolle en ondertussen iconische lijnen die ook alle andere Brutales in het MV gamma hebben.
Polyvalent
Het gebruik van minder exotische materialen dan op de 1090 RR is er uiteindelijk de oorzaak van dat de prijs op de nieuwste MV zo laag mogelijk gehouden wordt. En ook al is hij iets minder exotisch dan de RR-versie, de nieuwe R 1090 levert nog steeds absolute topprestaties. Ook met deze motor kun je moeiteloos zowel op de openbare weg als het circuit rijden én hij beschikt evengoed over het zwaarste blok dat MV Agusta ooit bouwde. Vanaf eind september staat de nieuwe MV Agusta bij de officiële dealers. Hij is beschikbaar in wit, rood en zwart. Alle modellen hebben dezelfde prijs. |